Write to you on the bull's horn

כתבו לכם על קרן השור

הרב זכריה טובי
ראש הכולל

MS Word להורדת השיעור

"וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם ר"ש בן לקיש פתר קריא בגליות והארץ היתה תוהו - זה גלות בבל. ובהו - זה גלות מדי. תהום - זה גלות אדום. וחושך - זו גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזרותיהן שהיתה אומרת להם כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל" (בראשית רבה ד').
ויש להבין מדוע נקראת גלות יון דוקא בשם "חושך".
ועוד מהי אותה גזירה "כתבו לכם על קרן השור אין לכם חלק באלוקי ישראל", ומדוע דוקא על קרן השור? ומה פירוש "חלק באלוקי ישראל"?
לבאר את כל הענין נקדים הקדמה בענין פרשיות השבוע בהם אנו עוסקים.
בפרשיות וישב–מקץ אנו קוראים על פרשת מכירת יוסף ורצון השבטים להורגו, והשאלה הגדולה כיצד השבטים שנקראו שבטי י-ה בגלל הקנאה שלהם ביוסף רוצים להורגו ולאבדו מן העולם?
מסביר הרב קוק זצ"ל: עיקר המחלוקת היתה בין יוסף ויהודה, יהודה הוא זה שאמר "מַה בֶּצַע כִּי נַהֲרֹג אֶת אָחִינוּ וְכִסִּינוּ אֶת דָּמוֹ, לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים" (בראשית ל"ז, כו-כז) והאחים קבלו את דבריו. ומדוע נתקבלה דעתו של יהודה?
אלא, ביאר הרב קוק זצ"ל: מיעקב אבינו ואילך התחיל בניינו של עם ישראל והשבטים היו צריכים לקבוע את דרך קדושת ישראל בעולם, כיצד עם ישראל צריך להפיץ את אור ה' בעולם. יוסף דגל בשיטה התערבבות בין הגויים וללמד את התועים בינה. כמו שנאמר "אֶפְרַיִם בָּעַמִּים הוּא יִתְבּוֹלָל" (הושע ז', ח). יהודה - לעומתו גדל בשיטה הפוכה כי קדושת ישראל צריכה להיות נפרדת ומנותקת מן הגויים "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן" (במדבר כ"ג, ט). השבטים שראו בשיטת יוסף סכנה לקיום עם ישראל, וראו ברוח הקודש שעתיד לצאת משבט יוסף ירבעם בן נבט חוטא ומחטיא ומעמיד עגלים לעבודה זרה, רצו לבטל את השיטה של יוסף, ולכן אמרו "לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ" (בראשית ל"ז, כ). אך יהודה אמר אם הקב"ה רוצה שהשיטה תתקיים מה יועיל אם נהרוג אותו,לכן אמר יהודה "לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים" - יתבולל יוסף בין הגויים ונראה אם שיטתו תתקיים או לא.
היוונים רצו דוקא את שיטת יוסף, כי הם חשבו שע"י שעם ישראל יתערב בין הגויים, הם יוכלו לבולל אותם בין האומות. וזהו מה שאמרו "כתבו לכם על קרן השור אין לכם חלק באלוקי ישראל". "שור" - זה יוסף כמו שנאמר "בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ" (דברים ל"ג, יז), הם רצו להחזיק בשיטת יוסף ועי"ז עם ישראל יתבולל בין האומות. אמנם, "קרן השור" זהו שופר של תחיה לעם ישראל, אך הם בקשו לטשטש את הזהות המיוחדת של עם ישראל - "ככל העמים בית ישראל", וזהו אין לכם חלק באלוקי ישראל, לא שאין אלוקי ישראל, אלא לעם ישראל אין חלק בו.
אין מושג של עם נבחר, האומות נלחמו נגד "אתה בחרתנו מכל העמים", וזהו מה שאנו אומרים בפזמון "מעוז צור": "ופרצו חומות מגדלי" - הם ניסו לפרוץ את החומה המבדילה בין עם ישראל לבין האומות.
וזהו מה שאומר המדרש: "וחושך" זו יון שהחשיכה עיניהם של ישראל", היוונים באו עם תרבות זרה והעמידו זאת כנגד תורת ישראל, ורצו לטשטש את ההבדל בין תורת יון לתורת ישראל. כאשר רוצים לזייף דבר - זה רק בחושך, כאשר יש אור לא ניתן לזייף, שהרי הכל נראה לעין. הם תרגמו את התורה ליוונית - מותר ללמוד תורה אך רק בתרגום יוונית וזה כדי להוציא את נשמת התורה מתוכה. להראות שהתורה היא רק חכמה ולא דבר קדוש המבדיל בין אומות העולם לישראל.
לכן מלחמתם של היוונים היתה דוקא בג' המצוות: שבת, מילה והחודש. כי שלשת המצוות האלה הם המבדילות באופן מיוחד בין עם ישראל לאומות העולם.
על השבת נאמר: "בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם" (שמות ל"א, יז). ולא נתנו ה' אלוקינו לגויי הארצות. גוי ששבת חייב מיתה, כי השבת היא אות בין הקב"ה ובין עם ישראל ושייכת רק לעם ישראל.
לגבי מצוות המילה כותב בספר החינוך שהיא המבדילה בגוף בין עם ישראל לאומות העולם, כשם שהם מובדלים בנפשותם.
וכן לגבי החודש נאמר "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים" (שם, י"ב, ב)- לכם ולא לאומות העולם שהם מונים לחמה ואתם מונים ללבנה.
ג' המצוות הנ"ל הם הבדלה בין ישראל לאומות העולם. ולכן נעשה נס חנוכה דוקא בשמן - שהוא צף ואינו מתערב עם שאר משקים, ונעשה דוקא ע"י שבט לוי הכהנים שהם המובדלים מכל שאר השבטים, וחתום ע"י כהן גדול שהוא המובדל משאר הכהנים וכל זה כדי להראות את המציאות של "אתה בחרתנו מכל העמים".

 

 

קוד השיעור: 5061

סרוק כדי להעלות את השיעור באתר:

לשליחת שאלה או הארה בנוגע לשיעור:




הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב נתנאל ברקוביץ
הרב נתנאל ברקוביץ
ע
הרב אריה שטרן
הרב אריה שטרן
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
הרב אברהם ריבלין, המשגיח הרוחני לשעבר
ע
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע