הצד השווה לאתויי מאי
By: Rav Menachem Mendel Blachman
בבא קמא - שיעור עיון כללי
מראה מקומות לשיעור:
א. ב"ק ו ע"א לאתויי מאי עד סוף הסוגיא
תוס' ד"ה תאמר ועי"ש מהרש"א שהק' מתוס' ג' ע"ב ד"ה משורו
עי"ש שטמ"ק משם תוס' הרא"ש שהק' כקושית התוס' ותירץ באופן אחר
עי' ה ע"ב תוס' ד"ה להלכותיהן וד"ה אש
רא"ש לדף ו' ע"א פ"ק דב"ק סי' א' ד"ה הצד השוה
[שו"ת מהר"ח אור זרוע סימן ק"ו שכ' עד"ז]
לכאורה פליגי רא"ש ותוס'
ב. בשיטת הרא"ש
עיין ג' ע"א באסו"מ... מ"ש בור שכן תעל"נ
הרי דבור הוא תעל"נ וזהו גדרו
[בגדר תעל"נ עיין ראב"ד ב"ק ו' ע"א]
ו' ע"ב בכותל ובאילן... דאין תעל"נ ואילו הרא"ש הגדירו כבור גמור
עיין ט' ע"ב חומר בבור מבאש... תעל"נ... וצ"ע כנ"ל
ג. עיין ד' ע"א בעבד והאמה ושם תוס' ד"ה לאו ועי"ש מאירי דהוא תק"ח
עיין ב"ק י"ז ע"ב תוד"ה קמ"ל וצ"ע מהו המקור לעבד ואמה
עי' תוס' כ"ב ע"א ד"ה לאו... דפטור על אש בהמתו ... וצ"ע האיך יתחייב האדון על שריפת גדיש ע"י עבדו.
ד. רמב"ם גניבה פרק א' הל' ט'... אע"פ שהם ממנו
יסוד דבריו
עיין ב"ק י"ט ע"ב וכי יאחזנה בזנבה ... ובחי' רשב"א שם ד"ה וכי, וכן בחי' רשב"א ב"ב י"ח ע"ב ד"ה ועל עיקר הרחקת החרדל
[ראה נתיבות המשפט חו"מ סי' קנ"ה ס"ק י"ח]
ועיין גר"ח הלוי לרמב"ם סוף פ"ט דגזילה הל' א' ד"ה והנה בפרק א' מהל' גניבה
ועיין נימוקי יוסף ב"ק פ"ק (דף ב' בדפי הרי"ף מהדורת עוז והדר) ד"ה מבעה זה אדם
תוס' ר"פ ו ע"א ד"ה לאתויי
בבא קמא ו ע"א - שיעור עיון כללי
(זמן חורף תשע"ז)
Watch the Shiur Online |
Listen to the Shiur |
Shiur ID: 7421
Do you have a comment or question on the shiur?
Comment below and we'll join the discussion
Add your comments: