סיור מקראי בבנימין

חדשות ואירועים

חזרה לרשימת חדשות

סיור מקראי בבנימין

בית המדרש ללימודי תנ"ך וארץ ישראל יצאו לסיור מקראי בבנימין פתחנו את הסיור ביקב פסגות שבמערב מכמש. טעמנו ונהנינו מן היינות המשובחים של היקב, שממשיך את מסורת ייצור היין של אבותינו מימי בית ראשון ושני. מן היקב צפינו אל זירת הקרב של יונתן בפלישתים, כאשר מחנה ישראל בגבע (ג'בע), מחנה פלישתים במכמש (מוכמוס), ושאול במגרון. מנחל מכמש עולים יונתן ונערו אל המוצב הפלישתי, ומוכיחים "כי אין לה' מעצור להושיע ברב או במעט". משם המשכנו אל היישוב גבע בנימין (אדם), משם צפינו אל אתר "קובוב בני ישראל", שישנם חוקרים המזהים אותו כציון לקברה של רחל אמנו.

ד"ר חגי בן- ארצי, מרכז הקורס סיפר על החוויה של הביקור הראשון באתר עם המורה שלו לתנ"ך, נגה הראובני, מיד לאחר מלחמת ששת הימים. נגה היה הראשון שכתב בהרחבה על האתר והציע לזהותו כ"קבורת רחל בגבול בנימין". משם המשכנו לבית –אל אל אתר חלום יעקב שבפסגת ההר של בית אל. האתר מקודש במסורת המוסלמים והנוצרים ונוספו למסורת בשנים האחרונות ממצאים ארכיאולוגיים מרשימים, שקושרים את האתר למקדש ירבעם. התרגשנו לנגוע באבנים שעליהן חלם יעקב אבינו את חלומו הגדול, שבו הובטחה לו שיבת עם-ישראל לארצו: "והשיבותיך אל האדמה הזאת"- והנה זכינו לראות בקיום ההבטחה האלוקית.

סיימנו את הסיור של התנ"ך בבנימין באתר המשכן בשילה. כאן צפינו במיצג המרגש וביקרנו במוזיאון הארכיאולוגי, היכרנו את הממצאים מן העיר שבה שכן משכן ה' במשך קרוב ל-400 שנה, אבל המרגש מכל היה להתפלל תפילת מנחה במקום שבו התפללה חנה הנביאה את תפילתה.

"אין כמו ללמוד תנ"ך בשטח" סיכם ד"ר בן ארצי את הסיור, ולא היה אחד שלא הסכים איתו.

(י"ג אדר א' תשע"ו)

(תמונות: מתן סבג)