ארץ ישראל ותורת הרזים

ארץ ישראל ותורת הרזים

הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה


בשבוע שעבר למדנו, שאין לראות את א"י כערך שימושי, היינו מקום מקלט ליהודים, או אפילו כמרכז רוחני, משום שא"י היא הרבה מעבר לזה. א"י יש לה ערך סגולי, אלוקי, ויש לה קשר מיוחד לעם ישראל, שאף בו יש משהו אלוקי – "והייתם לי סגולה מכל העמים", "ואתם הדבקים בה' א-להיכם".


משום כך, "אי אפשר לעמוד על התוכן של סגולת קדושת א"י, ולהוציא לפועל את עומק חיבתה, בשום השכלה רציונאלית אנושית". ענין אלוקי צריך להבין במושגים אלוקיים ולא בשכל אנושי.


בהמשך לכך, כותב הרב בסעיף ב: "ע"י התרחקות מהכרת הרזים, באה ההכרה של קדושת א"י בצורה מטושטשת".


יש ביהדות רבדים שונים של הבנה. חז"ל קראו להם "פרדס" - ר"ת: פשט, רמז, דרש, סוד. ארבעה אלו אינם דברים שונים, אלא מדרגות בהבנת התורה. ישנם דברים פנימיים המתגלים בפועל ע"י לבושים חיצוניים. הבגדים הם הגילוי החיצוני של הגוף, והגוף הוא בגד לנשמה, ואף הנשמה היא לבוש לנשמת הנשמה. צריך תמיד להתרומם ולנסות להבין את התכנים הפנימיים, ולא להסתפק בלבושים החיצוניים. א"א להתפעל ממראה אדם הלבוש בהדר, משום שצריך להכיר את האדם בפנימיותו, ולא להתרשם רק מחיצוניותו.


היצירה הראשונה הייתה ה"אור" - "ויאמר א-להים יהי אור". וזהו הדבר הפנימי ביותר, והקרוב ביותר לרבש"ע. מכאן ואילך הוא הולך ומתעבה, עד לעולמנו הגשמי. 'אור' בגימטרייה 'רז', סוד. על כן נקראים ספריו של הרב קוק בשם 'אורות', כי הוא מחנך אותנו להתעמק ולהבין את הסודות.


כשמתרחקים מהכרת הרזים, ומסתפקים רק ברבדים החיצוניים, קשה להבין מה מיוחד ברגבי אדמה של א"י, ובמה הם שונים משאר המקומות שבעולם. וע"י התנכרות אל סוד ה', "נעשות הסגולות העליונות של עומק החיים האלוקיים לדברים טפלים, שאינם נכנסים בעומק הנשמה". כי הכרת החיים היא בדברים השטחיים בלבד, ואחת התוצאות היא – "הגלות מוצאת היא חן מצד עצמותה, כי למשיג רק את השטח הגלוי, לא יחסר שום דבר יסודי בחסרון הארץ והממלכה, וכל תכני האומה בבניינה".


אדם כזה, רואה את היהדות כדרך להשיג שכר בעולם הבא, ע"י קיום מצוות, והכל במסגרת של עבודת ה' פרטית. הלאומיות והארץ אינם תופסים אצלו מקום, ואין לו נפקא מינה אם גר בירושלים או בברוקלין. זכורני, שאחר מלחמת ששת הימים, אמר יהודי המתגורר בבני-ברק, שמצדו ניתן להחזיר את כל השטחים "חוץ מאיצקוביץ' ועד רשב"ם"... אותם אנשים, כשהיו צריכים למלא שאלון בחו"ל ולציין את דתם ולאומיותם, לא הייתה להם שום בעיה לרשום "יהודי הונגרי", או "יהודי צרפתי". כלומר, מבחינת שייכותם הלאומית הרי הם ככל אזרחי המדינה שנמצאים בתוכה, אלא שהם יהודים שומרי מצוות. הצהרה כזו גררה מצד חכמי ישראל אחרים תגובות קשות ביותר, והם טענו שבהצהרה כזו יש דין של "ייהרג ואל יעבור", ממש כמו עבודה זרה.


הרב יוצא כאן נגד אלו שמחוסר הבנה בתורת הסוד, מסתכלים על נושא הלאומיות והארץ במשקפיים של כל אדם, ואינם מבינים את הייחוד של עם ישראל ושל ארץ ישראל.


בפעם הבאה נעסוק בע"ה בזיהוי של בעלי ההשקפה הזאת.



(פורסם בעלון אשכולות 368 - תצוה תשע"ו)

 

 

השיעור ניתן בט' אדר תשע"ו

קוד השיעור: 6952

סרוק כדי להעלות את השיעור באתר:

מאמרים בספר אורות - ארץ ישראל פסקה ב' (זמן חורף תשע"ו)

לשליחת שאלה או הארה בנוגע לשיעור:




הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב בנימין אייזנר
הרב בנימין אייזנר
ע
הרב בנימין אייזנר
הרב בנימין אייזנר
ע
הרב בנימין אייזנר
הרב בנימין אייזנר
ע
הרב בנימין אייזנר
הרב בנימין אייזנר
ע
הרב בנימין אייזנר
הרב בנימין אייזנר
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע